tag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post1232885334148484128..comments2018-06-06T11:44:24.181-07:00Comments on Matkasijoittaja <br> Tarinoita rahasta ja elämästä: Säästöä ajamalla kaasullaMatkastaNauttijahttp://www.blogger.com/profile/08730188244742489949noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post-22676870002737982022018-06-06T11:44:24.181-07:002018-06-06T11:44:24.181-07:00Hei.
Laskelmia kokonaiskustannuksista voin tehdä ...Hei.<br /><br />Laskelmia kokonaiskustannuksista voin tehdä myöhemmin. Huoltokustannuksista täyssähköautojen tai hybridien osalta en osaa sanoa, mutta varmasti tästäkin dataa löytyisi.<br /><br />Suurin kynnys itselleni on latauksen kesto, koska suurella ajomäärällä latausajat olisivat käytännössä kestämättömät. Kunhan lataustekniikka saadaan paremmaksi, nopeammaksi ja verkko kattavammaksi niin siirtyminen sähköautoiluun on varmasti mielessä. Sähköautoa olen kokeillut, ja siinä on hyvät puolensa, mutta nykyisellä infrastruktuurilla ja tekniikalla vielä ei ole sen aika itselleni.<br /><br />Toki tulevaisuudessa myös muiden kuin perinteisellä polttomoottoritekniikalla ja polttoaineilla ajavia tullaan verottamaan kovemmin. Tämä on lähinnä makrotalouden sanelema pakko. Jostainhan ne verotulot on kerättävä mikäli polttoaineesta ei yhtä suurta tulonlähdettä ole valtiontalouteen tulevaisuudessa. Lisäksi sähköverkon kuormittuessa enemmän vaaditaan myös siltä enemmän kun sähköautot yleistyvät. <br /><br />Kysymyksiä on ratkaistavana, mutta toistaiseksi nauttikaamme edullisesta ajelusta, oli se sitten sähköllä tai kaasulla :) Ennen kuin verottajan käsi tulee osingoille.MatkastaNauttijahttps://www.blogger.com/profile/08730188244742489949noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post-85729667079580641432018-06-06T10:45:34.455-07:002018-06-06T10:45:34.455-07:00Jees, hyvää laskelmaa tuosta sähkäristä. Eli vaikk...Jees, hyvää laskelmaa tuosta sähkäristä. Eli vaikka käyttäisi julkisia maksullisiakin latauspisteitä niin hinta ei ole tuon kovempi. Joillakin latauspisteillä sen hinta on kyllä vieläkin kalliimpaa, lähes dinopolttoaineiden tasoa motareiden ym liikennemyymälöiden pikalatureilla.<br />Mutta suurin osa sähköautoilijoista on kotilataajia jotka pärjäävät vaikka yö/pörssisähköllä niin kustannus on alle tuon 2EUR/100km, vähän siirtoyhtiöstä riippuen. <br />Itsellä on neljättä vuotta Opel Ampera, 30-70km sähköllä vuodenajasta riippuen, loput sitten bensalla ja sähkökulut 15tkm vuosiajolla on muutama satku vuodessa. Käytännössä varsin "ilmaista" ajoa normaalit päivittäiset matkat. Tuo taitaa olla tällä hetkellä kustannustehokkain sähkö/hybridi koska nuo täyssähkärit ovat vielä ostohinnaltaan turhan kovia vaikka käyttökulut sitten onkin pieniä. Tosin tiedän Leaf-kuskeja jotka ajaa 40tkm vuodessa, kotilataajia tosin mutta työpaikalla pystyvät myös lataamaan + pikalatureilla.<br />Maailma muuttuu. Kaasu on hyvä välivaihe mutta sekin on valtaosaltaan edelleen fossiilista polttoainetta. Ja se mekaanisen polttomoottorin melu, vikaherkkyydet ja käyttöominaisuudet.. ei kiitos.. <br />Koitappa sitä sähköautoa joskus tosissaan :D <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post-53357748996890466092018-06-06T07:34:56.500-07:002018-06-06T07:34:56.500-07:00Lähteet edelliseen viestiin:
https://vihreakaista...Lähteet edelliseen viestiin:<br /><br />https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-maksaa-sahkoauton-lataaminen/178/<br /><br />https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/<br /><br />https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/sahkoauton-latauspaketit/MatkastaNauttijahttps://www.blogger.com/profile/08730188244742489949noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post-22054722173920268092018-06-06T07:33:30.482-07:002018-06-06T07:33:30.482-07:00Hei, ja kiitos kommentistasi.
Sähköauton laskelma...Hei, ja kiitos kommentistasi.<br /><br />Sähköauton laskelmat olisivat oikein hyvät. Tähän toisaalta ei ole suoranaista vertailua mahdollista tehdä, koska esimerkiksi kerrostalossa asuvat eivät voi valita latausasemaansa. Lisäksi heidän kulunsa vaihtelevat melko suuresti.<br /><br />Vertailukelpoisimmaksi hinnastoksi haluaisin valita Helenin tarjoaman hinnaston. Helen tarjoaa 70€/kk hinnalla latauspakettia, joka sisältää 300 kWh tai 150 h latausta. Sähköautoihin erikoistunut vihreakaista.fi esittää 100km kulutukseksi noin 15kW.<br /><br />Tästä voidaan laskea:<br />300kWh / 15kW = 20 * 100 = 2000km /kk <br /><br />Vastaavasti Helenin hinnastoa käyttämällä 0,15€ / kwh + latausajan maksu 2€ /h. Lataukseen kuluu aikaa pikalatausasemalla noin 45 min - 1h jotta päästään 80-90% varaukseen. Latausasemien antamat latausvirrat taasen vaihtelevat, kuten myös ajoneuvojen vastaanottokyky.<br /><br />Lasketaan nopeimmalla mahdollisella tavalla noin 1h 80% varaukseen perustasoisella sähköautolla jonka kapasiteetti on noin 40kWh (Uusi Nissan Leaf). Laskussa käytän lataamista täyteen 40kWh akustoon 1 tunnissa.<br /><br />40*0,15+2 = 8€ per lataus. <br /><br />Valmistaja lupaa auton käyttömatkaksi riippuen mittaustavasta 270 - 390km täydellä latauksella. Vertailun vuoksi käytän nyt 300km lukemaa, joka on luultavimmin linjassa todellisen kulutuksen kanssa. Tämä tosin on vain henkilökohtainen arvio.<br /><br />8€ / 3 = 2,6€ per 100km<br /><br />2,6€ * 300 = 700€<br /><br />Kuten arvelitkin, niin kustannukset ovat alemmat. Riippuen kuitenkin useasta muuttujasta, kuten sähkön ja siirron hinta kotonasi, latausaseman kustannuksista, varausmaksuista sekä palvelumaksuista on sähköauton todellisten kulujen laskeminen haastavaa vertailukelpoisesti. Erityisesti siirtomaksujen suhteellisesti suuresta erosta maassamme, sekä miten taloyhtiöt latauksen hinnoittelevat.MatkastaNauttijahttps://www.blogger.com/profile/08730188244742489949noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3637095633785449487.post-30685330864728321452018-06-05T11:21:59.343-07:002018-06-05T11:21:59.343-07:00Laitappas mukaan vielä sähköauton laskelmat vertai...Laitappas mukaan vielä sähköauton laskelmat vertailun vuoksi, ne ovat huonoimmillaankin noin puolet tuosta kaasusta.. Vaikka omilla kilometreilläsi se saattaa olla turhan hankalaa vielä nykykalustolla, valtaosalle se kuitenkin on realismia.Anonymousnoreply@blogger.com