tiistai 5. kesäkuuta 2018

Säästöä ajamalla kaasulla

Ajattelin hieman jakaa kokemuksiani päätöksestäni hankkia maakaasukäyttöinen auto 2017 loppupuolella. Kyseiseen aikaan Gasum tarjosi "aja niin paljon kuin haluat 89 euroa kuussa" tarjousta, jossa kuitenkin on kuukausittainen käyttökatto. Gasumin sopimuksen mukaisesti käyttökatto on 190kg kaasua kuukaudessa, joka tarkoittaa noin 4200 kilometrin kuukausittaista ajomatkaa. Vuoden aikana tämä tarkoittaa laskennallisesti auton kulutuksesta riippuen noin 50 000 kilometrin mittaista matkaa.

Omalla kohdallani päätökseen vaikuttivat suuret ajomääräni, joista noin 20 000 - 30 000 kilometriä vuodessa ovat kilometrikorvauksen alaista ajoa. Omistin aikaisemmin suurehkon diesel-moottorilla käyneen auton, jonka keskikulutus oli noin 7 - 8 litraa sadalla kilometrillä. Nykyisellä autollani ajan noin 4,2kg kaasumäärällä 100 kilometriä.

Kampanjan hyviksi puoliksi mainitsisin sen, ettei kuukausittaista kattoa takkauksille ole asetettu. Tankkausmäärä yhden vuoden aikana saakin olla 12x190kg = 2280kg. Oman autoni ajotietokoneen keskikulutuksen mukaisesti laskettuna, pystyisin ajamaan noin 54 200 kilometriä vuodessa, kiinteään 89 euron hintaan kuukaudessa. Pidän tätä erittäin hyvänä tarjouksena. Alla olen esittänyt laskelmat siitä, millä kilometrimäärillä tuo 89 euron kuukaudessa tulee halvemmaksi kuin "pumpulta tankkaaminen", sekä vanhan sekä uuden auton polttoainekustannukset eriteltynä.

Ajon hinta per 100km

Vanha Auto
7,5 l x 1,38€ / litra = 10,35€ per 100km

Kaasuauto ilman tarjousta
4,2kg x 1,24€ / kg = 5,20€ per 100km

Kaasuauton break-even tarjouksella
89 € / 5,2€ = 17,11
17,11 x 100km = 1711km /kk

1711km * 12 = 20532km

Tekemällä ylläolevat laskelmat, tulee 89 euron kuukausikustannus polttoaineen kanssa halvemmaksi silloin kuin ajomäärä ylittää noin 20500km vuodessa. Olen laskenut vielä alle maksimaalisen hyödyn tarjouksesta, sekä mihin 100 kilometrin matkan hinta tarjouksen täydellä käytöllä asettuu.

89€ x 12 = 1068€ / a
1068€ / 2280kg = 0,46€ / kg
0,46€ / kg * 4,2kg = 1,97€

Esitetyillä laskelmilla jo ilman tarjousta tankkaaminen, on laskenut polttoainekustannuksiani lähes 50 prosenttia. Mikäli onnistuisin ajamaan vuoden aikana erittäin paljon, ja hyödyntämään koko tarjouksen, olisi säästöni polttoainekustannuksissa vanhaan autoon verrattuna 80,97 prosenttia. Rahallinen säästö vuosittain keskimäärin toteutuneella 30 000 kilometrin ajomatkalla on laskettua alapuolella.

10,35€ per 100km * 300 = 3105€ / vuosi
5,20€ per 100km * 300 = 1560€ / vuosi
89€ / kk * 12 = 1068€ / vuosi

Lopuksi voin todeta, että vaikka olen vaihtanut autoani ja hyödyntänyt annettua tarjousta, tulen tarjouksen loputtuakin säätämään polttoainekuluissani huomattavat 50%, joka on rahallisesti jo merkittävä summa. Tässä tulee kuitenkin ottaa huomioon edeltävä ajoneuvoni, jonka kulutus oli melko suuri diesel-autoksi. Kirjoituksessa ei ole otettu huomioon mahdollisen autoveron vaikutusta vuosittaisiin kustannuksiin, joka ajaisi ympäristöystävällisemmästä päästötasosta johtuen yhtälöä vielä suuremmin kaasuauton puolelle.

Tämä julkaisu ei ole maksettu mainos, vaan kertomus omasta toiminnastani.

5 kommenttia:

  1. Laitappas mukaan vielä sähköauton laskelmat vertailun vuoksi, ne ovat huonoimmillaankin noin puolet tuosta kaasusta.. Vaikka omilla kilometreilläsi se saattaa olla turhan hankalaa vielä nykykalustolla, valtaosalle se kuitenkin on realismia.

    VastaaPoista
  2. Hei, ja kiitos kommentistasi.

    Sähköauton laskelmat olisivat oikein hyvät. Tähän toisaalta ei ole suoranaista vertailua mahdollista tehdä, koska esimerkiksi kerrostalossa asuvat eivät voi valita latausasemaansa. Lisäksi heidän kulunsa vaihtelevat melko suuresti.

    Vertailukelpoisimmaksi hinnastoksi haluaisin valita Helenin tarjoaman hinnaston. Helen tarjoaa 70€/kk hinnalla latauspakettia, joka sisältää 300 kWh tai 150 h latausta. Sähköautoihin erikoistunut vihreakaista.fi esittää 100km kulutukseksi noin 15kW.

    Tästä voidaan laskea:
    300kWh / 15kW = 20 * 100 = 2000km /kk

    Vastaavasti Helenin hinnastoa käyttämällä 0,15€ / kwh + latausajan maksu 2€ /h. Lataukseen kuluu aikaa pikalatausasemalla noin 45 min - 1h jotta päästään 80-90% varaukseen. Latausasemien antamat latausvirrat taasen vaihtelevat, kuten myös ajoneuvojen vastaanottokyky.

    Lasketaan nopeimmalla mahdollisella tavalla noin 1h 80% varaukseen perustasoisella sähköautolla jonka kapasiteetti on noin 40kWh (Uusi Nissan Leaf). Laskussa käytän lataamista täyteen 40kWh akustoon 1 tunnissa.

    40*0,15+2 = 8€ per lataus.

    Valmistaja lupaa auton käyttömatkaksi riippuen mittaustavasta 270 - 390km täydellä latauksella. Vertailun vuoksi käytän nyt 300km lukemaa, joka on luultavimmin linjassa todellisen kulutuksen kanssa. Tämä tosin on vain henkilökohtainen arvio.

    8€ / 3 = 2,6€ per 100km

    2,6€ * 300 = 700€

    Kuten arvelitkin, niin kustannukset ovat alemmat. Riippuen kuitenkin useasta muuttujasta, kuten sähkön ja siirron hinta kotonasi, latausaseman kustannuksista, varausmaksuista sekä palvelumaksuista on sähköauton todellisten kulujen laskeminen haastavaa vertailukelpoisesti. Erityisesti siirtomaksujen suhteellisesti suuresta erosta maassamme, sekä miten taloyhtiöt latauksen hinnoittelevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähteet edelliseen viestiin:

      https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-maksaa-sahkoauton-lataaminen/178/

      https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/

      https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/sahkoauton-latauspaketit/

      Poista
  3. Jees, hyvää laskelmaa tuosta sähkäristä. Eli vaikka käyttäisi julkisia maksullisiakin latauspisteitä niin hinta ei ole tuon kovempi. Joillakin latauspisteillä sen hinta on kyllä vieläkin kalliimpaa, lähes dinopolttoaineiden tasoa motareiden ym liikennemyymälöiden pikalatureilla.
    Mutta suurin osa sähköautoilijoista on kotilataajia jotka pärjäävät vaikka yö/pörssisähköllä niin kustannus on alle tuon 2EUR/100km, vähän siirtoyhtiöstä riippuen.
    Itsellä on neljättä vuotta Opel Ampera, 30-70km sähköllä vuodenajasta riippuen, loput sitten bensalla ja sähkökulut 15tkm vuosiajolla on muutama satku vuodessa. Käytännössä varsin "ilmaista" ajoa normaalit päivittäiset matkat. Tuo taitaa olla tällä hetkellä kustannustehokkain sähkö/hybridi koska nuo täyssähkärit ovat vielä ostohinnaltaan turhan kovia vaikka käyttökulut sitten onkin pieniä. Tosin tiedän Leaf-kuskeja jotka ajaa 40tkm vuodessa, kotilataajia tosin mutta työpaikalla pystyvät myös lataamaan + pikalatureilla.
    Maailma muuttuu. Kaasu on hyvä välivaihe mutta sekin on valtaosaltaan edelleen fossiilista polttoainetta. Ja se mekaanisen polttomoottorin melu, vikaherkkyydet ja käyttöominaisuudet.. ei kiitos..
    Koitappa sitä sähköautoa joskus tosissaan :D

    VastaaPoista
  4. Hei.

    Laskelmia kokonaiskustannuksista voin tehdä myöhemmin. Huoltokustannuksista täyssähköautojen tai hybridien osalta en osaa sanoa, mutta varmasti tästäkin dataa löytyisi.

    Suurin kynnys itselleni on latauksen kesto, koska suurella ajomäärällä latausajat olisivat käytännössä kestämättömät. Kunhan lataustekniikka saadaan paremmaksi, nopeammaksi ja verkko kattavammaksi niin siirtyminen sähköautoiluun on varmasti mielessä. Sähköautoa olen kokeillut, ja siinä on hyvät puolensa, mutta nykyisellä infrastruktuurilla ja tekniikalla vielä ei ole sen aika itselleni.

    Toki tulevaisuudessa myös muiden kuin perinteisellä polttomoottoritekniikalla ja polttoaineilla ajavia tullaan verottamaan kovemmin. Tämä on lähinnä makrotalouden sanelema pakko. Jostainhan ne verotulot on kerättävä mikäli polttoaineesta ei yhtä suurta tulonlähdettä ole valtiontalouteen tulevaisuudessa. Lisäksi sähköverkon kuormittuessa enemmän vaaditaan myös siltä enemmän kun sähköautot yleistyvät.

    Kysymyksiä on ratkaistavana, mutta toistaiseksi nauttikaamme edullisesta ajelusta, oli se sitten sähköllä tai kaasulla :) Ennen kuin verottajan käsi tulee osingoille.

    VastaaPoista